Paseo Amazonias

Op maandag 10 januari ben ik naar het regenwoud van Ecuador gegaan. Het was een lange reis. We moesten eerst weer naar Quito met de bus, ongeveer 8 uur in de bus. Dinsdagochtend zijn we om half 6 in Quito aan gekomen. Met de taxi naar het vliegveld gegaan en toen zijn we op zoek gegaan naar een ontbijt. We waren met negen uitwisselingsstudenten zonder begeleiding, dat was wel leuk. Later die ochtend hadden we de studenten van Cuenca (andere stad in Ecuador) gevonden en toen waren we compleet. We waren met zijn negentienen.

Klein probleempje bij de douane toen we eindelijk weg konden. Ik had mijn zakmes in mijn handbagage. Iemand anders had nog een schaar in de handbagage, dus wij met zn tweeën terug rennen om mijn tas nog op het laatste moment in te checken. Nou toen was alles wel goed. Toen we aan kwamen in de provincie Napo konden we ff omkleden, want het klimaat is weer helemaal anders. We moesten met een kano (lange motorboot met dak) tegen de stroom de rivier op. Dat was weer een tocht van 4 uur. Een mooie tocht. Overal langs de oever zie je mensen en bootjes en kanootjes en van alles. Vooral veel groene bomen. En voor het eerst heb ik echte regen gezien en gevoeld!

IMG_0224 IMG_0227

We zaten in de Yachana lodge langs de rivier de Napo. Dit is een hotel opgericht door een Amerikaan (Texas) met het doel ook om de lokale bevolking te helpen en het regenwoud daar te beschermen. De bezoekers helpen dan ook met de dagelijkse bezigheden van de lokale bevolking. De lodge heeft ook schoolprojecten. Iedereen is eigenlijk boer of visser daar. Iedere groep (wij uitwisselingsstudenten waren er niet alleen) had een gids die alles organiseerde. Onze gids heette Juan en hij sprak Engels, Spaans en nog vier inheemse talen. Hij was zelf ook van een Indiaanse afkomst.

We hadden met zijn allen drie kamers waar we sliepen. Verder een soort woonkamer, een vloer met een dak op palen een klein eindje buiten de slaapkamers en we hadden vier douches en drie wc´s. Verder was er na tien uur geen elektriciteit meer. De eerste nacht was alles echt zwart, het was nieuwe maan. In het dak van onze woonkamer zaten vogelspinnen. Dat was wel ff schrikken toen we die eerst zagen. Verder waren er een heleboel soorten sprinkhanen, spinnen, muggen en kevers en natuurlijk kakkerlakken die weer vrolijk in onze kamer rond liepen, wat iets minder leuk was. In de nacht was het altijd een hels kabaal (krekels en andere lawaaierige insecten). Het eten in de Yachana lodge was erg lekker, bij het ontbijt konden we zelfs af en toe kiezen wat we wilde eten.

Iedere ochtend om zeven uur hadden we ontbijt. In de doordeweekse ochtenden moesten wij werken, helpen. De eerste ochtend, woensdag 12 januari, hebben we bananenbomen geplant, een soort aardappel en yuka. (Yuka is een soort groente die hier heel veel gegeten wordt in de soep en gedroogd en gezout als een soort chips en ook in de “pan de yuka”.) Dit was wel leuk en hard werken. En weer hadden we een buitje gehad.

We zijn na het werk ff gaan zwemmen in de rivier en douchen en toen gaan lunchen. Na de lunch zijn we naar een goudzoekersfamilie gegaan. Dat is echt hard werken volgens mij. Die zijn de hele dag een het zeven. Het goud met zand wordt dan opgevangen in een soort lap stof. Dat wordt dan rond gedraaid in een andere kom net zolang totdat al het goud in het midden blijft en het zand wordt dan ondertussen natuurlijk weggehaald. Na honderd van die bakken zand zeven krijg je ongeveer tien gram goud en dat is dan ongeveer tien dollar waard.

Daarna zijn we teruggegaan we moesten van die reddingsvesten aan maar deze keer zijn we in het water gegaan en met de stroom mee gedreven, dat was echt super leuk en gaaf.

Donderdag 13 januari, zijn we weer gaan werken na het ontbijt. We gingen een vijver aanleggen voor vissen. Er was nog helemaal niets aan gedaan dus we moesten beginnen met het land vrij maken van hout. We zijn dus eerst een uur bezig geweest om allemaal houtblokken te verplaatsen. Toen zijn we echt heel wat mooie dieren tegengekomen. Spinnen, salamanders, kikkertjes, torren en sprinkhanen. In een dag heb ik meer soorten spinnen gezien dan in mijn hele leven (dierentuinen tellen natuurlijk niet). Toen moesten we gaan graven en zijn we ook nog krabben tegengekomen. Nou onze vijver is nog lang niet klaar, maar daar gaan andere groepen wel mee verder. We hebben een goed begin gemaakt.

IMG_0265 IMG_0286

Na de lunch konden we mee met een wandeling. Veel mensen waren erg moe en gingen niet mee. Nou ja de studenten uit Guayaquil gingen niet mee op drie na. Ik ging wel mee en daar ben ik erg blij om. De wandeling duurde erg lang maar was het wel waard. We hebben een toekan gezien en een enorme boom, un ceibo, en we hebben met een liaan geslingerd. Ook nog een prachtig uitzicht gezien. Het was super mooi.

IMG_0307 IMG_0319 IMG_0355 IMG_0306

Op vrijdagochtend zijn we weer gaan werken. De laatste ochtend dat we moesten werken. We moesten maïs planten. Dat is saai. We hadden twee emmers maïs en een stuk land. Op het land stonden veel cacaobomen en op de grond lagen veel bladeren en ook weer stukken hout. Deze hoefden we gelukkig niet weer weg te halen, we gingen de maïs er gewoon inplanten. We moesten een gaatje maken en daar een maïskorreltje in doen. De hele ochtend lang. Na het werk hebben we nog cacaovruchten geproefd en een soort boomdruiven met een enorme pit en een schil die je niet kan eten, geproefd. Waren erg lekker.

Na de lunch zijn we naar een keramiek familie geweest. Wij gingen ook een potje maken van de klei maar die konden we niet mee nemen. Verder hadden we ook nog een mandje gevlochten van een soort riet. Dat was ook weer erg interessant en relaxed.

In de avond/nacht hebben we een wandeling gemaakt met lantaarns enzo. We hebben hier onderweg echt hele rare insecten en spinnen gezien. Ook hebben we een boa-constrictor gezien en aangeraakt. Het was een heel kleintje maar Juan was erg onder de indruk. En hij woont al zijn hele leven in het woud. Ik heb het wurgslangetje ook even vast gehouden.

Zaterdagmorgen zijn we naar de zaterdagmarkt gegaan. Dat was ook erg leuk. Alles was er super goedkoop maar ik betwijfel de kwaliteit.

IMG_0371 IMG_0374

Daarna zijn we meteen doorgegaan naar onze derde wandeling. Deze was ook weer erg lang en warm. Toen we gingen pauzeren kregen een paar het idee om te gaan zwemmen wat ik ook wel een goed idee vond. We zijn dus met kleren en al het water in gesprongen. En daarna helemaal nat door gelopen. Dat was super leuk. Tijdens de wandeling was niet veel speciaals meer.

IMG_0390 IMG_0394

Aan het eind van de wandeling moesten we weer worden opgehaald door de kano. Om weer tegen de stroom terug te gaan. We moesten dus weer wachten en besloten om bij de rivier te gaan zwemmen. We liepen een eindje tegen de stroom in (om vervolgens terug te drijven) en toen vonden we een boom. Iemand had het lef om uit de boom te springen en dat was niet gevaarlijk. Toen ging bijna iedereen. De boom was een meter of zes hoog en het was weer een hele nieuwe ervaring. Dat was echt super gaaf.

´s Middags hadden we een vrije middag. Niet zoveel gedaan. In de avond hadden we een kampvuur aan de overkant en hadden we een feestje. Jessy, een meisje uit de VS was jarig. Het was super gezellig.

De laatste dag zijn we na het ontbijt naar een sjamana (Indiaanse dokter) geweest. Hij woont in een dorpje ergens midden in de bush. Eerst een eind met de kano naar boven, toen een wandeling en toen nog een riviertje over. We hebben bij de sjamana een reinigingsceremonie meegemaakt. Iedereen die wilde kon door hem “schoongemaakt” worden. Dat ging met rook en bladeren en tabak. We moesten zitten en dan ging hij met bladeren, de tabak en een andere rook om ons heen zwaaien en en toen met de bladeren alle vuil en ziekten van ons af vegen leek het wel. Het was erg interessant en ik heb (nog) geen enge ziekten gehad. De sjamana vertelde dat hij dit van zijn vader had geleerd en die had het weer van zijn vader geleerd. Het was erg ceremonieel allemaal.

Na de ceremonia hebben we geprobeerd te schieten met zo´n buis en een pijltje. Nou die buis is echt onhandig groot en zwaar en ik bakte er niets van. Maar was wel leuk. Verder heb ik hier midden in de bush een kettinkje gekocht helemaal van natuurproducten. Die mevrouw die dat aan ons verkocht kon amper rekenen. Dat was wel grappig wij helemaal uitrekenen. Het was wat ingewikkeld met uitlenen en teruggeven want die mevrouw had geen wisselgeld.

´s Middags zijn we nog een keer de rivier afgedreven en ´s avonds hadden we weer een feestje. Dit keer een afscheidsfeestje. We hadden de muziek keihard aan en toen om tien uur hadden we geen stroom meer en toen zat de cd vast in het apparaat. Geen idee hoe die er weer is uitgekomen. Toen we zonder stroom zaten hebben we rustig door gefeest. Ik heb met Fleur nog de kabouter-plop-dans gedaan. Dat was erg leuk. En toen begon het te onweren. We hebben in totaal drie buien gehad maar deze was het ergst. Ik hoorde de dag erna dat het in Quito ook erg had geregend. Het onweer was zo erg dat ik er niet van kon slapen en alles was aan het trillen.

Nou ja, ik heb alles overleeft. We zijn die maandagochtend 17 januari weer teruggegaan. Weer een lange kano reis maar dit keer iets korter want we gingen stroomafwaarts. Met het vliegtuig weer terug. En toen waren we (na enige vertraging door het slechte weer) weer in Quito. Ik blijf daar nu bij familie van mijn gastfamilie voor een maand.