¡¡Paseo a Quito, Ibarra en Otavalo!!

Op 8 december ben ik dus naar Quito vertrokken. De busreis duurde ongeveer 8 uur maar gelukkig was het nacht en heb ik veel geslapen in de bus. Nou ja half; ik werd de hele tijd wel weer wakker en dan viel ik weer in slaap, tsja enz.

We kwamen die ochtend 9 december rillend aan in Quito. Ben je zo goed als op de evenaar en is het iets van 16 graden. Das wel weer ff wennen na de 30 van Guayaquil. Gelukkig viel het overdag wel mee. We waren de eerste nacht in een super hotel van twee torens met iets van 11 verdiepingen. Een grote kamer met een tweepersoons bed voor jezelf. Super! We hebben daar die ochtend heerlijk ontbeten met veel fruit en echt brood (in Guayaquil is het brood niet echt lekker). Hier onder twee foto´s van de hal van het hotel:

Quito0016 Quito0017

´s Middags hebben wij met z´n twaalven (de uitwisselingsstudenten van Guayaquil Julio en Jessy die in een stadje ergens onder Guayaquil wonen) door de stad gelopen en bekeken.

Quito0006  Quito0001

Later gingen we ook nog naar een winkelcentrum waar ik met een paar anderen sushi heb geluncht.

Later die middag kwam de rest van de uitwisselingsstudenten ook naar het hotel. Dat was tegen vijven. Wij hadden niet zoveel te doen dus gingen we het hotel een beetje verkennen. We zijn naar de bovenste verdieping gegaan: Annabel, Chrissy, Emili en ik. We mochten echt helemaal het dak op, dat was wel kikken. Echt een super uitzicht hadden we.

Die avond zij we met alle uitwisselingsstudenten met drie bussen door Quito gereden bij nacht. Dat was heel mooi.
Quito0020Quito0019

10 december zijn we weer, voor mij dus de derde keer, maar voor de meesten de tweede keer, door Quito gereden weer bij daglicht. Ook dat was heel leuk.

Quito0043Quito0007Quito0008

Later die 10e december zijn we doorgereden naar een vulkaan met een mooi uitzicht en een uitleg: Cráter del Pululahua. Dat was wel leuk en het uitzicht was mooi (later heb ik mooiere uitzichten gezien).

We zijn toen door gereden naar “la ciudad mitad del mundo” (de stad op het midden van de aarde) en we hebben daar geluncht, zo ongeveer midden op de evenaar. Ik heb ook echt op de “geschilderde” evenaar gestaan en met een voet op het noordelijk halfrond en met het andere been in het zuidelijk halfrond. Dat was echt gaf om je dat te realiseren.

Nou ja we moesten natuurlijk na een poosje weer verder. Onder weg heb ik mijn eerste echte lama in Ecuador gezien. We stopten ergens op een boerderij dicht bij Ibarra waar we naar toe gingen.

Quito0112Quito0058

Ibarra ligt in de provincie Imbabura. Ons nieuwe bungalow-parkje-hotel in Ibarra was wel een mooi hotel met veel groen en ganzen en een heel diep riviertje dat er dwars door heen liep. De eerste avond was iedereen gelijk helemaal van streek van de spinnen die hier woonden. Tsja, die waren een beetje groot maar dat viel ook wel mee.

11 december er weer vroeg uit na een kort nachtje. We zijn die ochtend naar Otavalo geweest. Dat was echt super. Dat is een stad waar heel veel indianen wonen en die daar dus een markt hebben en daar dus hun spullen verkopen. Dat zijn hele mooie spullen. Heel veel gekocht natuurlijk. Echt super mooi en veel en kleurrijk en groot enz.

Quito0061 Quito0067 Quito0062

Ik heb deze week wel veel op getrokken met Chika. Zij komt uit Japan en ik heb veel Spaans moeten praten omdat zij dus geen Engels kan. Chika is best een rare naam omdat het in het Spaans meisje betekent.

We hebben nog een vulkaan bezocht. Vulkaan Cuicocha. Deze ligt op 3000 meter hoogte. Het is een heel mooi blauw meer nu. We konden een heel eind naar beneden lopen, dat hebben we dus gedaan. Onderaan (tot het pad niet verder wilde, we konden nog lang niet pootje baden) hebben we foto´s gemaakt (misschien worden die nog naar mij toegestuurd, is de bedoeling van wel maar dat zegt niet altijd iets). Dat was wel moeilijk want we werden echt aangevallen door een heleboel muggen en zijn dus weer snel naar boven gegaan.

Quito0089Quito0073

Hier komen twee foto´s (waar ik niet op sta omdat ik dus naar beneden aan het lopen was) waar we ons Julio teken doen. We hadden in de loop van de week een heleboel seinen bedacht. De kant met de wijsvinger is de J van Julio en de vuist is iets van kracht. We hebben er erg om gelachen.

Quito0083 Quito0082

Later hebben we geluncht in Cotacachi, dat is een mooi plaatsje waar veel leer wordt verkocht voor een vrij lage prijs. In het restaurant ” la mesón de las flores” waren muzikanten die van die Ecuadoriaanse Indiaanse muziek speelden, dat was echt super gezellig.

Quito0095Quito0102

Daarna zijn we doorgereden en hebben we de “Cascada de Peguche” (waterval van Peguche) bezocht. Dat was een mooie waterval in een echt bos (die heb ik ook nog niet veel gezien hier).

Quito0107Quito0104Quito0109Quito0110

En toen zijn we weer terug gegaan naar het hotel. Daar hebben we gegeten en was er weer muziek. We zijn nog heel lang wakker gebleven er was een “feestje” ja en er was een bruiloft aan de gang. Ik ben daar niet echt geweest. Ik was in de hotelbar zeg maar aan het poolen. Dat was wel erg gezellig.

Na een laatst kort nachtje in de bergen zijn we de volgende ochtend na het ontbijt naar de rotaryclub van Ibarra gegaan. Daar kregen we het ijs uit deze streek gemaakt van water en vruchten en op een speciale manier bereid. Super lekker.

Quito0118 Quito0115

En hier, in de rotaryclub van Ibarra, hebben we de groepsfoto van de trip gemaakt. Ook kregen we een t-shirt met op de achterkant alle namen van de uitwisselingsstudenten. Helaas waren veel namen ernstig verkeerd gespeld (mijne niet).

Quito0129 Quito0122 Quito0128

We hebben nog een meertje bezocht en zijn toen na de lunch in het hotel terug gegaan naar Quito. Hier moesten we nog een paar uur wachten voordat we met de bus terug konden. We gingen dus weer naar het winkelcentrum en ik heb daar de hele tijd met Anina zitten praten, dat was wel relaxed.

De volgende dag kwamen we gek genoeg een uur te vroeg thuis. En zogauw ik thuis kwam ben ik gaan slapen. De hele ochtend.

De rest van de week was een beetje saai verder. Annabel is nog een week in Quito bij haar “oom” gebleven en de luitjes uit de zesde klas waar ik wel goed mee bevriend ben, hadden allemaal examens.

Alleen vrijdag was het wat anders. We hadden een ¨kerstontbijt¨ nou ja iedereen had wat meegenomen en toen mochten we dat tijdens economie opeten. Dus met z´n allen op de grond. We hadden brood met ham en kaas en mosterd en bbq-saus en een tostimachine. En daarna nog brownies, smarties en ships. Was wel super leuk.
Volgende week woensdag heb ik vakantie tot ergens in april. Dat is super volgens mij. Ik geloof dat ik dan ook wat vrijwilligers werk kan doen ergens (dat hoop ik en zo niet dan ga ik daar nog even achteraan).