¡¡¡Las Islas Galapagos!!!

Geweldig! Zo anders van alles wat ik ooit gezien heb. Super!

Nou ja op 3 maart vertrok ik dus naar de Galapagos eilanden. De Galapagos eilanden is een groepje vulkanische eilanden voor de kust van Ecuador op de evenaar. De temperatuur was er ongeveer rond de dertig graden Celcius. Dat was wel weer een verandering met Quito. De eilanden zijn zo speciaal omdat de dieren die er wonen helemaal niet bang voor de mensen zijn. Zo kun je dus heel dichtbij wilde dieren komen. Alles op de Galapagos eilanden wordt goed beschermd.

Wij waren een groep van 24 en we werden opgesplitst in twee groepen in twee boten waar we ook sliepen. De eerste dag hebben we meteen reuzeschildpadden bezocht op Santa Cruz. Deze leven op het land. Het was een flinke wandeling maar we hebben een stuk of zes wel gezien. Daarna hebben we nog een grot bezocht, een lavatunnel eigenlijk. Was ook heel interessant.

4 maart zijn we naar een ander eiland geweest en hier hadden ze rood zand. Hier hebben we een wandeling gemaakt en heb ik zeeleeuwen ontmoet. Die lagen een beetje op het strand te baden in de zon. Hier hebben we het eiland een beetje bekeken en toen hebben we gesnorkeld.

Dat was echt geweldig. Het water was echt super helder. In het begin kwamen we een heleboel verschillende vissen tegen. In echt alle kleuren. Zo half in de rotsen. Verder waren er ook een heleboel zeesterren en later ook nog haaien. Later begon ik iedereen een beetje kwijt te raken en was ik samen met nog een ander meisje. We bedachten dat we nog wel een stukje verder konden samen met nog een koppel van een andere groep. We kwamen een soort grotje tegen en we gingen daar naar binnen en ineens kwam er een zeeleeuw naar buiten. En weer naar binnen. We schrokken wel een beetje want ons was verteld dat die beesten bijten. Nou ja alleen als je ze laat schrikken, door ze te gaan aaien. Ze zijn dus alles behalve kwaadaardig. Deze zeeleeuw begon ons dus heel nieuwsgierig te bekijken en een hele onderwaterdans te doen.

ecuador 075

Op de terugweg kwamen we nog een zeeleeuw tegen toen we door een soort kloof heen gingen. Een hele nauwe en ondiepe kloof. Dat was ook wel even schrikken maar alles ging goed en we zijn weer veilig teruggekomen. Op de terug weg was ik ook nog een mannetjes zeeleeuw tegen gekomen, die zijn wat groter.

Tijdens de lunch zijn we naar het volgende eiland gevaren -> Sombrero Chino, omdat deze vulkaan zo op een Chinese hoed lijkt. Hier hebben we pinguïns gezien. De op een na kleinste soort ter wereld. Hier heb ik ook weer mooie foto´s van kunnen maken. Van alles kon dat eigenlijk. Ook hier gingen we weer snorkelen. Ging iets minder mijn bril liep de hele tijd vol met water. Maar wel weer leuk.

Onze boot was niet helemaal in orde, de elektriciteit viel af en toe uit. En vlak nadat ik me gedoucht had, deed het water het niet meer en veel mensen moesten zich op het dek wassen. Een van de bemanningsleden was water over iedereen aan het gooien wat als douche moest functioneren. Nou ja, als het water het niet doet, doet de wc het ook niet. Iedere tweepersoonskamer had een wc met douche naast de slaapkamer. Dat ruikt niet zo fris. Een paar anderen hadden al meteen bedacht om buiten te gaan slapen, ik heb me daar de tweede nacht bij aangesloten. Dat sliep wel lekker. Werd alleen een beetje koud in het midden van de nacht. Maar dan pak je je iets beter in, geniet je even van de sterren en dan slaap je weer verder.

Op San Bartolomee zijn we naar boven geklommen. Hier was echt een prachtig uitzicht die in alle boekjes over de Galapagos eilanden te zien is. Helaas waren drie mensen zodanig verbrand dat ze niet naar boven konden klimmen. Twee van hen waren echt ziek.

We hadden die ochtend weer gesnorkeld. Was ook wel weer een beetje slecht. Weinig te zien. Maar blijft leuk.

Die middag voeren we naar de volgende plaats, Bahia Suliban, dit eilandje was wat jungle-achtig. Bomen groeiden rechtstreeks van uit het zoute water, met de wortels nog een stukje er boven uit. Hier gingen we op zoek naar andere zeeschildpadden die wat meer van de rustige wateren houden. We gingen echt heel ver naar binnen. En kwamen een hoop roggen tegen (twee soorten) en aan het eind ook schildpadden.

´s Nachts weer buiten geslapen en 6 maart zijn we ´s ochtends heel vroeg (uur of 6) naar land gegaan om de fregatten te bekijken. In de ochtend blazen de mannetjes hun rode borstzak op, dat is echt een heel mooi gezicht. Verder waren ook hier een hoop zeeleeuwen, iguanas, en er waren van die blauwvoet-jan-van-genten. Die waren echt heel leuk, die waren allemaal van balts-dansen aan het doen, dat was echt een super gezicht.

ecuador 063 ecuador 096

Later zijn we gaan ontbijten en door gevaren, naar de haven waar we naar het hotel gingen op het eiland Santa Cruz. De laatste nacht hadden we die dag nog een paar kraters bezocht echt immens waren die heel mooi.

We gingen die middag naar het strand. Was een lange wandeling maar het strand was prachtig. Wit strand met hier en daar een rode krab of iguana. De zee was gevaarlijk, dus we moesten op een rustige plek zwemmen (veel minder mooi). En toen gingen we weer teruglopen.

ecuador 039 ecuador 017

´s Avonds gingen we een bus tour maken in een lollige open bus met loeiharde muziek. Dat was echt lachen. Verder deden we die avond niet zo veel meer.

De volgende ochtend zijn we naar Parque Nacional Charles Darwin geweest. Hier bezochten we ook weer reuze schildpadden. Deze zaten in gevangenschap. Was wat minder echt.

Op het vliegveld waren we echt super lang aan het wachten en niets doen en het duurde maar en duurde maar nou ja veel mensen weten hoe dat is. Vlucht ging verder goed, niet echt vertragingen.

En toen was ik weer in Guayaquil